Zdrowe serce to niewątpliwie najważniejsza część naszego układu krążenia. Jeśli jednak nie będziemy o nie odpowiednio dbać, mogą nastąpić w organizmie pewne zmiany, które doprowadzą do zawału bądź udaru. Statystycznie choroby serca są najczęstszą przyczyną śmierci, nie tylko w Polsce. Jak więc dbać o serce?

Przede wszystkim istotna jest zdrowa i racjonalnie zbilansowana dieta, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych.

Ważna jest również regularność spożywanych posiłków. Należy spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia, małych objętościowo. Posiłki powinny być przygotowywane gotując na parze, dusząc w folii czy piekąc, unikając smażenia na tłuszczu. Błonnik jest podstawą dobrej diety. Można go znaleźć m.in. w produktach pełnoziarnistych, warzywach oraz owocach.

Na kondycję naszego serca wpływają również nienasycone kwasy tłuszczowe. Szczególnie zalecane są kwasy tłuszczowe omega-3, zawarte w dużym stopniu w makreli, łososiu, śledziu czy tuńczyku. Odpowiednie zaopatrzenie w korzystne dla zdrowia tłuszcze, zapewnia dodatkowo spożywanie warzyw, produktów zbożowych oraz olei roślinnych. Dla zdrowia serca, szczególnie zalecany jest olej rzepakowy oraz oliwa z oliwek. Natomiast należy unikać produktów, które zawierają tłuszcze trans (m.in. chipsy, frytki, herbatniki, twarde margaryny) oraz nasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego (np. mięso, kiełbasa, sery, masło). Spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych znacznie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Nieświadome ich spożywanie jest jedną z głównych przyczyn występowania chorób serca i układu krążenia.

W codziennej diecie powinny znaleźć się warzywa, zwłaszcza zielone (np. brokuły, natka pietruszki) oraz owoce, gruboziarniste pieczywo, jogurt naturalny, kefir, kasze, orzechy i migdały (5-6 sztuk dziennie). Do tego dużo wody oraz zielonej herbaty. 

Przygotowując posiłki należy ograniczyć podaż soli do pół łyżeczki dziennie. Zamiast soli można dodawać do potraw inne świeże zioła czy przyprawy.

Kolejnym elementem dbania o sprawność serca jest aktywność fizyczna. Im częściej wykonujemy jakiś ruch (jazda na rowerze, pływanie, bieganie, spacer itp.) tym lepiej dla naszego serca. Codzienny trening poprawia przepływ krwi, kondycję, sprawność i daje lepsze ogólne samopoczucie.

Aby mieć „serce jak dzwon” koniecznie trzeba zwalczyć nałogi takie jak palenie papierosów czy picie alkoholu. Palenie papierosów oraz alkohol jest szkodliwe dla całego organizmu. Nikotyna prowadzi do zmian miażdżycowych w naczyniach, podnosi ciśnienie tętnicze krwi i przyśpiesza akcję serca. Substancje chemiczne zawarte w dymie tytoniowym odpowiedzialne są m.in. za powstawanie nowotworów złośliwych, zawały serca, udary mózgu, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc oraz szybsze starzenie się skóry.

Również istotnym punktem w dbaniu o serce jest wykonywanie badań. Należy kontrolować poziom cukru we krwi, cholesterolu czy trójglicerydów. Zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu u cukrzyków mogą prowadzić do wzrostu poziomu "złego" cholesterolu LDL (prawidłowy to poniżej 100-130 mg/dl, podczas gdy "dobrego" co najmniej 45 mg/dl), a jego nadmiar - w każdym przypadku sprzyja rozwojowi miażdżycy. Należy także kontrolować ciśnienie tętnicze krwi. Jeśli utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie (ponad 140/90), także rośnie ryzyko miażdżycy, udaru czy choroby niedokrwiennej serca.

Pamiętajmy, aby przestrzegać tych paru zasad, które wpływają na zdrowie i kondycję naszego serca.